Γιατί το σεξ είναι ταμπού;
Είναι πλέον βέβαιο ότι η σεξουαλική ζωή των ανθρώπων πλαισιώνεται, εδώ και πολλά χρόνια, από σεξουαλικά ταμπού. Είναι αυτονόητο πως...
ανεξάρτητα από κοινωνικά στρώματα και παιδεία, η λέξη ταμπού συνοδεύει πάντα το σεξ, είτε ως συμπεριφορά είτε ως λεκτική διατύπωση ή ως υπονοούμενο.
Πολλοί άνθρωποι την εκστομίζουν με ευκολία και ίσως μερικοί να την κατανοούν σε βάθος (να ξέρουν δηλαδή πολύ καλά τι σημαίνει). Αλλά η συσχέτισή του με τη σεξουαλικότητα, πότε δηλαδή έγινε το σεξ ταμπού και για ποιους λόγους, φαίνεται ότι αποτελεί ακόμα μια γκρίζα ζώνη στις επιστήμες και δεν έχει πολλές ερμηνείες ανάλογα από την επιστημολογική θεώρηση.
Αυτό που σίγουρα γνωρίζουμε είναι ότι το σεξ δεν είναι ταμπού στα ζώα, αλλά και στις κοινωνικές ομάδες που δεν ανήκουν στο επίπεδο του «πολιτισμένου» Homo Sapiens. Ακόμα και σήμερα στην Αφρική ή σε φυλές απομονωμένες, η σεξουαλική ζωή δεν έχει τις απαγορεύσεις της δυτικής κοινωνίας.
Στη μελέτη αυτή θα παραθέσουμε πώς και γιατί οι απαγορεύσεις στη πολιτισμένη κοινωνία ιδεολογικοποιούν και οχυρώνουν το ταμπού (δογματική οχύρωση) γύρω από μια πράξη που ίσως να είναι η πιο αυθόρμητη και ανιδιοτελής λειτουργία του οργανισμού.
Γιατί, αλήθεια, ποια άλλη ενέργεια ανθρώπινη υποκινείται χωρίς ανταλλάγματα ωφελιμιστικά; Μήπως η αγάπη δεν διεκδικεί κάτι από τον άλλο; Μήπως η εργασία δεν έχει ιδιοτελή κίνητρα, ακόμα και οι πιο ηρωικές πράξεις κρύβουν ιδιοτέλεια, τιμή, δόξα κ.ο.κ.; Η αλληλεγγύη ή ο ανθρωπισμός κρύβουν τη φιλανθρωπία, την ενοχική διάθεση, την κοινωνική υποκρισία;
Αντιθέτως στο σεξ, ό,τι μας υποκινεί δεν είναι γνωστό σε μας, δεν είναι γνωστό πώς γίνεται και τι κέρδος θα είχαμε πέρα απ’ την ηδονική στιγμή, που είναι ελάχιστης διάρκειας και δεν έχει ουσιαστικό όφελος (χρηματικό ή κάτι άλλο).
Πέραν βέβαια των περιπτώσεων που γίνεται επαγγελματικά ή για τον γάμο και ως εκ τούτου υπάρχει σκοπιμότητα, έχει ελάχιστη σχέση με την ενόρμηση ή τη libido. H σεξουαλική επιθυμία είναι μια βίαιη ενόρμηση που δύσκολα ελέγχεται. Είναι όπως και στον έρωτα, δεν μπορεί να πει κανείς πότε και γιατί συμβαίνει και ποιος θα είναι αυτός που θα τον υποκινήσει.
Η σεξουαλική επιθυμία ως βιολογικό και ψυχολογικό γεγονός είναι η πλέον αυθόρμητη και ανεξέλεγκτη διαδικασία, η πιο ανυπόκριτη πράξη.
Για σκεφτείτε: ποια άλλη πράξη μπορεί να ελέγχεται τόσο δύσκολα από τη βούλησή μας;
ανεξάρτητα από κοινωνικά στρώματα και παιδεία, η λέξη ταμπού συνοδεύει πάντα το σεξ, είτε ως συμπεριφορά είτε ως λεκτική διατύπωση ή ως υπονοούμενο.
Πολλοί άνθρωποι την εκστομίζουν με ευκολία και ίσως μερικοί να την κατανοούν σε βάθος (να ξέρουν δηλαδή πολύ καλά τι σημαίνει). Αλλά η συσχέτισή του με τη σεξουαλικότητα, πότε δηλαδή έγινε το σεξ ταμπού και για ποιους λόγους, φαίνεται ότι αποτελεί ακόμα μια γκρίζα ζώνη στις επιστήμες και δεν έχει πολλές ερμηνείες ανάλογα από την επιστημολογική θεώρηση.
Αυτό που σίγουρα γνωρίζουμε είναι ότι το σεξ δεν είναι ταμπού στα ζώα, αλλά και στις κοινωνικές ομάδες που δεν ανήκουν στο επίπεδο του «πολιτισμένου» Homo Sapiens. Ακόμα και σήμερα στην Αφρική ή σε φυλές απομονωμένες, η σεξουαλική ζωή δεν έχει τις απαγορεύσεις της δυτικής κοινωνίας.
Στη μελέτη αυτή θα παραθέσουμε πώς και γιατί οι απαγορεύσεις στη πολιτισμένη κοινωνία ιδεολογικοποιούν και οχυρώνουν το ταμπού (δογματική οχύρωση) γύρω από μια πράξη που ίσως να είναι η πιο αυθόρμητη και ανιδιοτελής λειτουργία του οργανισμού.
Γιατί, αλήθεια, ποια άλλη ενέργεια ανθρώπινη υποκινείται χωρίς ανταλλάγματα ωφελιμιστικά; Μήπως η αγάπη δεν διεκδικεί κάτι από τον άλλο; Μήπως η εργασία δεν έχει ιδιοτελή κίνητρα, ακόμα και οι πιο ηρωικές πράξεις κρύβουν ιδιοτέλεια, τιμή, δόξα κ.ο.κ.; Η αλληλεγγύη ή ο ανθρωπισμός κρύβουν τη φιλανθρωπία, την ενοχική διάθεση, την κοινωνική υποκρισία;
Αντιθέτως στο σεξ, ό,τι μας υποκινεί δεν είναι γνωστό σε μας, δεν είναι γνωστό πώς γίνεται και τι κέρδος θα είχαμε πέρα απ’ την ηδονική στιγμή, που είναι ελάχιστης διάρκειας και δεν έχει ουσιαστικό όφελος (χρηματικό ή κάτι άλλο).
Πέραν βέβαια των περιπτώσεων που γίνεται επαγγελματικά ή για τον γάμο και ως εκ τούτου υπάρχει σκοπιμότητα, έχει ελάχιστη σχέση με την ενόρμηση ή τη libido. H σεξουαλική επιθυμία είναι μια βίαιη ενόρμηση που δύσκολα ελέγχεται. Είναι όπως και στον έρωτα, δεν μπορεί να πει κανείς πότε και γιατί συμβαίνει και ποιος θα είναι αυτός που θα τον υποκινήσει.
Η σεξουαλική επιθυμία ως βιολογικό και ψυχολογικό γεγονός είναι η πλέον αυθόρμητη και ανεξέλεγκτη διαδικασία, η πιο ανυπόκριτη πράξη.
Για σκεφτείτε: ποια άλλη πράξη μπορεί να ελέγχεται τόσο δύσκολα από τη βούλησή μας;